lördag 9 juli 2011

1933


Old  calender bought in Vingåkers Second Hand shop.

I januari skriver man i almanackan:
"Juldagen var mulen och mild på morgonen och kvällen,
klar med solsken mitt på dagen och något under noll.
Den 29 var vi bort med Majros."
Den  30 januari blir Hitler rikskansler i Tyskland . Vad vet man om detta på en liten ort i Sörmland?
Almanckan lämnar inget besked.
Hela året beskrivs vädret och när man går bort med korna.
Den 21 juni kalvar så Gullros.

fredag 8 juli 2011

1932 KF calender

Look at how the sun on the cover turns into
a lightbulb from LUMA, when you flip up the cover.
I can´t find the name of the skilled illustratior anywhere in the calender.

So this worn out calender belonged to the same farmerfamily I suppose.
In it you can read about the cowes named 
Majros, Gullros, Hjärtros,  Krona and Brunnta.
(The last name is perhaps a horsename.)
There are also notes about the selling and the price of butter.
Nothing about the big worls outside.

onsdag 6 juli 2011

1931 KF calender

I found this calender from 1931 in a
  second hand shop in Vingåker.
I loved its design, even if it really is worn out.
There is not so much written in it,
mostly weather reports
and the name MajRos,
which is a cows name,
and her name appears as I believe
the dates she is to meet the bull.
Maybe the calender has been kept in the farmers pocket
or hanged on a nail by the door in the farmhouse. 



The calender is edit by Kooperativa förbundet, KF, a still existing cooprative organisation in Sweden for consumers.

Other places in Sweden 1931:
In Ådalen five persons were shot to death by soldiers, during a workers protest action. 
Skotten i Ådalen eller Ådalen 31 kallas händelseförloppet kring en arbetskonflikt i Ådalen i mitten av maj 1931, där fem personer sköts ihjäl av militär som stod under polismans befäl.

torsdag 30 juni 2011

be bold, be proud, be beautiful

So this week I have been doing a serie of frottages.
And this is one of them.
 I haven´t given it a name,
 but surley it´s a proud one.
 As we said when we were even younger:
Be bold,
be proud ,
be beautiful!

Denna vecka har jag gjort frottage som Max Ernst.

tisdag 14 juni 2011

torsdag 2 juni 2011

reading, writing, remembering, thinking


About
reading, writing, shaping, making, dreaming, thinking, remembering, telling, sharing
to be intertextuell: to tell and tell again, to  depict and depict again, to investigate and to be investigated and investigated again through your own mind and senses
Everything has already been told, but has to,
will be,
wants to be told again
In order to be incorporated, be owned and  be told by the individuals as well as by all of us and kept in our memories
So how to begin
To continue, keep in mind and memory
And to end.
The beginning will catch you and throw you in,
the middle will  keep you or bore you out
The end will throw  you out or throw you in again.

Om att skriva, läsa, skapa, göra, drömma, minnas, berätta och att dela.
den intertextuella medvetenheten: 
 Allt har redan blivit berättat, men måste



och kommer att
vill bli berättat om igen.
Så hur börjar man
Hur fortsätter man, håller kvar i minne och sinne,
Och hur slutar man.
Början kommer fånga och kasta in dig,
Mitten kommer att behålla eller tråka ut dig,
Slutet kommer kasta ut dig
Eller kasta in dig igen.


söndag 22 maj 2011

GAN, Gösta Adrian Nilsson på Waldemarsudde och sen vidare till Lund 2011.

Gan bygger svarta Metropolisstäder, han liknar en jätte som leker med sina svarta legobitar. Bara det att han till synes vårdslöst slängt i de röda och de gröna och de lila, ja varenda jäkla färg som han hittar i legolådan. Liksom jätten står han ovanför och utanför, när han tittar ner på den lilla staden, öppnar fönstren och lyfter av taken så att vi kan se in i husen och jag får den där bilderbokskänslan jag hade som liten, när tecknaren lyfte på locket och lät alla barnen titta in med sin fantasi.


Men allting är en gåta och en rebus, vad gömmer Gösta , ett steg bakåt och fram kliver män, män , män.

Gösta Adrian skruvar upp volymen i sin färgprakt och låter färgen skrika och gnissla, men ibland sjunga som den blå som han förälskat låter blåna, blåna, blåna.


Explosionen sliter sönder och delar upp helheten i spetsiga skärvor av färg som landar på duken och skapar den nya bilden. Så Fauve, så som ett vilddjur sliter duken i stycken tuggar och spottar ut den igen. Så vild och otyglad på duken som den kan bli som måste lägga band på allt som hjärtat vill i det verkliga livet. Allt är rörelse, riktning, strävan men också upprepning , samma form en gång till och en gång till och en gång till skapar rytm och djup. Men det är som en tiger har sluppit lös!
 
Domkyrkan i Lund  förvandlar han till en metallisk blank rymdraket som med våldsam kraft skjuter upp mot den grönskimrande luften över Lund, närmare Gud till dig kan församlingen sjunga under denna hisnade himlafärd när de lämnar en brundaskig stad inunder sig.
1930 är det depression i Tyskland och stöveltrampen närmar sig riksdagen i Berlin, då målar GAN sitt verk;  Svart och vitt, allt dras ihop till två tydliga former den svarta och den vita kolliderar obönhörligt men ljudlöst med varandra. Allt är minimalistiskt, det som förut har gömts i yviga pussel trycks nu in i avskalade former och i viloläge, det som varit ständig rörelse ligger stilla och låtsas vara dött, nature morte (död natur) på franska, men på tyska still leben ( stilla/orörligt  liv) tack och lov.
Gåtan: Vad händer sedan? Kanske försvinner Gösta in i surrealismen, går han vilse? Jag ser honom inte mer. Så mycket energi, så sträng stillhet och sen vad mer?
Gösta lever ända in på sextiotalet, men slutar han att måla? Inga verk finns på utställningen från hans senare tid, hur har explosionen tystnat, hur impluderar den vita formen när den krockar mot den svarta som faktiskt visar sig vara grön?